Delebil

Af Mads Andersen | man@bl.dk

Foto: Stefan Kai Nielsen

 

Boligen | juni 2015

Ude foran Boligselskabet Sjællands hovedkontor i Roskilde holder der en rød og grøn el-bil. Om dagen er det medarbejdernes bil, som de bruger til arbejdskørsel. Men om aftenen og i weekenden bliver det til beboernes bil. De har nemlig mulighed for at leje bilen uden for den normale arbejdstid. Jonas Whitehorn, pressekonsulent i Boligselskabet Sjælland, viser bilen frem.

 

"Vi ser generelt en større tendens til at leje i stedet for at eje. For eksempel har vores afdeling Munksøgård en 'delebilforening' for beboerne. Vores bil kan lejes af alle vores beboere igennem et online bookingsystem," fortæller han.

 

Sparer på økonomien og miljøet

Boligselskabet Sjælland er de første, der har indført denne form for lejeordning. Medarbejderne skal sjældent køre længere ture, og derfor er el-bilen god, da den sparer på miljøet. "Hvis bare fem-seks beboere lejer vores bil i stedet for at købe deres egen, så har vi sparet miljøet for de ekstra biler," siger Jonas Whitehorn.

 

Boligselskabet Sjælland leaser bilen hos et udlejningsfirma for 3.500 kroner om måneden - og oveni det kommer så 1.000 kroner ekstra for bookingsoftwaren. Alligevel er prisen stort set den samme som for deres gamle arbejdsbil. Specielt beboerne kan spare meget ved at leje el-bilen.

 

Det koster 150 kroner på hverdage og 300 kroner i weekenden - meget billigere, end hvis de skulle leje bilen hos en udlejer.

 

"Bare i parkeringsafgifter kan det betale sig. Hvis vi, eller nogen af vores beboere, skal ind til København, er det så meget billigere at parkere med en el-bil," fortæller direktør i Boligselskabet Sjælland, Bo Jørgensen.

 

Ingen Profit

Det er ulovligt for almene boligorganisationer at leje deres biler ud og tjene penge på det. Derfor går pengene ikke direkte til boligselskabet. Når beboerne lejer bilen, går pengene til udlejningsfirmaet, som Boligselskabet Sjælland også leaser bilen fra.

Jonas Whitehorn har ikke præcise tal på, hvor mange gange bilen bliver lejet af beboerne.

 

"Hvis bare fem-seks beboere lejer vores bil i stedet for at købe deres egen, så har vi sparet miljøet for de ekstra biler."

Jonas Whitehorn, pressekonsulent, Boligselskabet Sjælland.

 

Projekt skal udbrede viden

Boligselskabet Sjælland var de første med el-delebil-projekt, men er ikke længere de eneste. I Boligforeningen ØsterBO i Vejle og andelsforeningen Odinsgaard i Horsens startede man den 1. maj 2015 et projekt, hvor de to foreninger hver får tre el-biler, der bliver stillet til rådighed for beboerne. Firmaet Insero, der bl.a. arbejder med el-transport, er initiativtagere og projektledere på projektet, som er finansieret af Energistyrelsen.

 

Sideløbende er der oprettet en følgegruppe, hvor andre boligorganisationer, der selv overvejer at indføre et lignende koncept, via mail kan følge med og få erfaringer fra projektet. Projektet og følgegruppen sluttes af med et seminar, hvor projektets væsentligste resultater vil blive præsenteret.

 

"Vi tror, at det er noget, boligorganisationerne kunne finde interessant. Der er ikke noget bindende vedat være med i følgegruppen - og alle boligorganisationer kan være med," fortæller Thomas Midtgård Svendsen, kommunikationsmedarbejder i Insero.

 

I Ådalsparken har vi allerede en elbil, som alle beboerne kunne få gavn af.

 

Ådalsparkens elbil

Her i Ådalsparken har vi en elbil, men den eneste der bruger den, udover medarbejderne, er formanden. Det er sådan en situation jeg gerne ser ændret, så beboerne også tilgodeses.

Ådalsparken

Delebil - Artikel fra Boligen juni 2015

Bo Jørgensen, direktør i Boligselskabet Sjælland, bruger selv bilen i arbejdstiden - blandt andet når han skal ind til København.

Copyright © 2015 BakHeyde.dk

BakHeyde

Ådalsparkvej 11 4 TV

2970 Hørsholm

Denmark

 

 

+45 6082 3652

henrik@bakheyde.dk

Del siden med andre

Du kan dele siden og dermed budskabet med andre via dit foretrukne sociale medie.